Stilaan komt het land weer op gang na onze lockdown light. Een moment waar vele bedrijven op zaten te wachten, maar waar ook veel twijfels en onzekerheden mee gepaard gaan.
Het is een hele uitdaging voor bedrijven om, rekening houdend met de corona-maatregelen, een goede heropstart te maken. Vanuit VONK willen we jullie graag enkele bedenkingen of ideeën meegeven, die jullie op weg kunnen zetten in dit proces.
Allereerst kan het helpen om even te kijken naar hoe je als bedrijf uit de lockdown-periode komt. Je gaat als goede manager/ CEO kijken wat de geleden schade is en hoe je deze kan inhalen. Maar richt de blik ook eens op wat je meeneemt doorheen deze crisis. Want uit crisis komt ook groei en creativiteit voort.
HR management
Op vlak van personeelsmanagement en interne communicatie merken we dat bedrijven die tijdens de corona-crisis hebben ingezet op verbindend management, meer loyaliteit en motivatie zullen terugkrijgen van hun werknemers.
Bedrijven doen immers vandaag meer dan ooit beroep op de veerkracht van hun werknemers. Er is een grote toename van stressfactoren in het leven van werknemers: stress rond hun eigen gezondheid of die van familieleden, de combinatie van thuiswerken en kinderen in huis,…
Telewerk werd met rasse schreden geïntroduceerd waardoor werknemers meer vrijheid en autonomie kregen. Het vertrouwen van werkgever naar werknemer moest met onmiddellijk ingang een boost krijgen om een stilstand van het bedrijf te vermijden. Men staat sterker in de crisis wanneer je er als organisatie in slaagt om de dingen anders te doen en zelfs andere dingen te gaan doen.
Work-life-balance
Bij vele werknemers werd de work-life balance grotendeels overhoop gegooid en moesten zij op zoek naar een nieuw evenwicht. Managers die hen hierin de nodige ruimte, ondersteuning en erkenning hebben aangeboden zullen merken dat werknemers daardoor ook bereid zijn zich loyaler op te stellen op momenten van crisis in het bedrijf. Deze werknemers zullen meer overtuigd zijn van waarom ze de dingen doen die ze doen voor het bedrijf. Zoals Simon Sinek zegt: start with the why! Deze filosofie trek je best ook door naar het hele bedrijf. Werknemers moeten weten waar het bedrijf voor staat, waar zij voor staan. Transparantie in missie, doelen en visie naar werknemers toe, zeker in onzekere tijden zoals deze, zorgen ervoor dat zij zich gemakkelijker kunnen identificeren met het bedrijf en zelf overtuigd zijn van de meerwaarde van hun prestaties in het grotere geheel.
Stress management
Probeer als bedrijfsleider te vermijden dat jouw werknemers in een toestand van chronische stress terecht komen en hou rekening met de gewijzigde omstandigheden. De stressfactoren in het leven van je werknemers zijn niet verdwenen nu de bedrijven en winkels terug opengaan. Zorg dat daar erkenning voor is. Een gezonde dosis stress zorgt uiteraard voor groei en vooruitgang. Dit kan in de vorm van performances die verwacht worden, deadlines of targets die moeten gehaald worden,… Zorg echter ook voor de nodige herstelperiodes en rustmomenten. Net zoals in de sport, waar je merkt dat je na een zware training ook wat recuperatietijd moet voorzien, om daarna op een hoger niveau te kunnen presteren.
Communicatie
Deze rust kan je bewerkstelligen door je interne communicatie te stroomlijnen vanuit een duidelijke visie. De grote valkuil van telewerken is dat men impliciet gaat verwachten dat mensen 24/7 bereikbaar zijn en hun mails onmiddellijk beantwoorden. Vaak kunnen bepaalde zaken vooruitgeschoven worden naar een overlegmoment en moet dit niet via heen-en-weer mailverkeer afgehandeld worden. Zorg dat er een duidelijk onderscheid is tussen urgente en niet-urgente communicatie. Wat wordt via mail opgenomen, waarvoor neemt men best de telefoon en wat hoort thuis op een meeting? Indien je voelt dat een dergelijke visie nog niet genoeg leeft binnen jouw bedrijf, helpen we je binnen Vonk graag op weg met één van onze communicatietrainingen op maat.
Authentiek leiderschap
Vanuit authentiek leiderschap is het nu trouwens meer dan ooit belangrijk dat je zelf fysiek aanwezig bent binnen jouw bedrijf en dat jij je veilig voelt met de corona-maatregelen die genomen worden. Show up en speak up! Zorg dat je zelf beschikbaar bent, jouw aanwezigheid maakt nu echt het verschil. Durf problemen te benoemen en mensen tot actie aan te zetten!
Economische uitdagingen
Anderzijds zijn er ook de economische uitdagingen. Vele bedrijven hebben ondertussen te kampen met slechte cijfers en verlieslatende activiteiten. Crisis leidt vaak tot voorzichtigheid en defensieve strategieën van bedrijfsleiders: ze bezuinigen en hebben de neiging om minder te gaan investeren. Nu is het nochtans net hét moment om te investeren en vooruit te kijken en de zaken anders te durven aanpakken in de toekomst. Ook op vlak van sales merken we dat klanten nog steeds twijfelachtig reageren op het plaatsen van bestellingen. Deze twijfels kan je wegnemen door net keihard in te gaan zetten op sales! En bovenal, zorg dat je er blijft staan voor jouw bestaande klanten. Zij zijn nog steeds de kortste weg naar nieuwe bestellingen.
Time management
Tot slot staan we stil bij time management. Als er iets is dat de lockdown ons leerde, is het wel dat alles ook echt anders kan! We moeten het enkel hard genoeg willen of moeten. De nodeloze verre verplaatsingen werden van de ene dag op de andere vervangen door video conference calls.
De lange interne vergaderingen werden vervangen door kortere video-calls.
Wat gaan jullie doen met deze 'gewonnen' tijd? Zorg er alvast voor dat je managementstructuur nu niet terug hervalt in een logge vergader- of praatcultuur waarin vooral gerapporteerd moet worden. Langere meetings zijn vaak een teken van een nood aan controle van leidinggevenden. Durf in de plaats daarvan je werknemers te stimuleren om, in plaats van hun eigen prestaties in de verf te zetten en veel te praten, ook de nodige vragen te stellen tijdens meetings. Zet in op gezonde discussie en stimuleer de uitwisseling van ideeën. Zo zorg je er ook voor dat werknemers meer zuurstof en energie zullen krijgen en zich meer “eigenaar” gaan voelen van een project.
Vonk wenst jullie alvast veel succes met de uitdagingen op jullie pad. Denk eraan, lead forward to move forward!